Risico's

Strategie

Op deze pagina probeer ik uiteen te zetten welke risicofactoren er zijn. Het idee is, dat als Nederland straks de teugels laat vieren, dat wij  de risico’s zo gaan beheersen dat wij ons daar veilig bij voelen. Hierbij is ons doel, om binnen de mix van risicofactoren de pijn daar te leggen waar wij er het minste last van hebben. In de praktijk betekent dit:

  • Voel je dat je mogelijk Corona hebt, dan kom je niet
  • We beperken het aantal mensen waarmee we contact maken
  • Wij zorgen voor maximale hychiëne
  • We negeren we de anderhalve meter regel

Mijn wens is, dat zodra er weer strengere regels komen, dat wij kunnen claimen: dit zijn onze regels. Hier hebben wij met ons volle verstand, met alle liefde in ons hart ja tegen gezegd toen de regels ruimer waren dan wij gehanteerd hebben. Geef ons nu de ruimte om standvastig onze regels te handhaven. Daar gaat dit verhaal over.



Direct contact is risicovol

De uiteenzetting over Corona op deze website maakt duidelijk dat het virus onvoorspelbaar en besmettelijk is. De ziekte is ook een mysterie. We weten nog zo weinig en we leren iedere dag bij. Maar er is meer: Het leven is vol risico’s en daar hebben we mee te dealen. Voor mijn gevoel is mijn bezoek aan de supermarkt op dit moment het meest risicovolle wat ik doe. Dan kom ik opeens allemaal onbekende mensen tegen, van wie ik niet weet hoe zij zich gedragen. Moet ik opeens een winkelkarretje vastpakken, die door een onbekende persoon achtergelaten is. Wat mij irriteert is dat de regering voor ons bepaald hoe wij om moeten gaan met het risico op Corona oplopen en verspreiden. Ik beschouw mezelf als een volwassen en goed geïnformeerde burger, die heel goed zelf kan bepalen welk risico ik wel en welke ik niet wil nemen. Deze stelling wordt ondersteund door een mooi interview met Jet Bussemaker uit de Volkskrant, dat ik hier op mijn website plaats.

Factoren die het risico op besmetting bepalen

Op het plaatje rechts staan de remedies tegen de verspreiding die door het RIVM gecommuniceerd worden. Graag neem ik jullie mee in mijn strategie over de omgang met deze remedies. De crux van mijn strategie is: Indien we het risico dat de anderhalve meter met zich mee brengt willen negeren, moeten we de risico’s van de andere factoren verlagen.

Graag maak ik een vergelijking: Als ik mij in het verkeer begeef, neem ik ook een risico. Daarom hebben we verkeersregels bedacht:

  • Maximum snelheid, ingesteld afhankelijk van de situatie
  • Verkeer van rechts heeft voorrang

Wat we ook bedacht hebben is om de omgeving zo in te richten, dat het risico kleiner wordt:

  • Verkeerspleinen om snelwegen te laten kruizen
  • Fiets- en voetpaden om het snelle verkeer van het langzame te scheiden
  • Zebrapad om over te steken

En met al die verstandige regels hebben we het risico verkleind. Maar het risico op een ongeluk is nog steeds reëel. Zoals Klein Orkest al zong: “Wordt je aangereden op het zebrapad… het zit wel vaker eens tegen… gewoon blijven bewegen!”

Bij verschijnselen die lijken op verkoudheid: isoleer jezelf

Ik start met de belangrijkste remedie, die gek genoeg niet in het lijstje van het RIVM staat. Wel op de pagina… niet op het lijstje. Maar dit is met stip de belangrijkste remedie om verspreiding te voorkomen. Het RIVM schrijft hierover: “Het belangrijkste advies: blijf thuis bij de volgende klachten:

  • Verkoudheid
  • Niezen
  • Hoesten
  • Keelpijn
  • Moeilijk ademen
  • Koorts

Blijf thuis, ziek uit en zorg dat je anderen niet besmet. Houd 1,5 meter (twee armlengtes) afstand tot andere mensen. Je mag pas weer naar buiten als je 24 uur geen klachten meer hebt. Belangrijk: Bij koorts (vanaf 38 graden) blijft iedereen in je huishouden thuis.”


Blijf binnen

De overheid adviseert ons dringend om binnen te blijven. En dat snap ik wel, want dat communiceert makkelijk. Maar binnen blijven is ongezond, het maakt mensen depressief. Buiten in de natuur wandelen is één van de gezondste dingen die je kan doen in tijden van angst Wat de overheid eigenlijk moet vertellen: vermeid zo veel mogelijk contact met anderen. En daarin zit een goede ratio: contact maken met mensen die je niet kent, brengt je in aanraking met een risico dat je niet op waarde kan schatten. Daarom vertaal ik deze remedie: Als je contact maakt

  • Beperk het aantal mensen met wie je contact maakt
  • Kies de personen met wie je contact maakt zorgvuldig uit
  • Geniet ten volle van dat contact

Daarom zal ik in dansen 3.0 pleiten voor het instellen van cirkels van intimiteit. Dit is de cirkel van mensen waarmee je intimiteit opzoekt. Buiten deze cirkels onthouden wij ons van intimiteit. Als we de remedie “blijf binnen” toepassen op deze manier, verlagen wij op een sensitieve manier een risicofactor.


Hou anderhalve meter afstand

De ratio achter dit advies heb ik hierboven uitgebreid besproken onder het kopje social distancing. En ik ontken ook niet dat dit een prima remedie is. Ik gebruik deze remedie buiten de cirkels van intimiteit zo goed als mogelijk. Maar voor mensen die willen dansen in intimiteit, is dit geen optie. Dus dit is de factor waar dansers, die willen dansen in intimiteit, het risico vergroten. Omdat zij als volwassen en goed geïnformeerde mensen kiezen voor intimiteit. Omdat intimiteit gezond is voor de mens. Helend is door de oxytocine, de adrenaline, al die fijne geluksstofjes in onze lichamen die geleefd willen worden.


Wees hygiënisch

Ook hier heeft het RIVM gekozen voor een communicatie in simpele toepassingen:

  • Was je handen
  • Nies in je ellenboog
  • Gebruik papieren zakdoekjes

Ik vertaal het graag holistisch: wees hygiënisch. Hoe wij binnen de cirkel om willen gaan, zal ik later publiceren in de instructies:

  1. Hoe bereiden we ons voor op een dansontmoeting
  2. Hoe gedragen wij ons tijdens de dansontmoeting

Help mij om mijn plan te verbeteren

Indien je na het lezen van dit verhaal van mening hebt, dat ik wat vergeten ben: mail me dan, kijk ik hoe ik dit voor mij belangrijke onderdeel kan verbeteren! De fijnste manier voor mij om jouw informatie te krijgen is:

  • Je stelt een vraag. Liefst nog met een onderbouwing van de vraag: waarom je nog extra informatie nodig hebt.
  • Je komt met een verbetervoorstel.